최대의 마케팅 효과를 위해서 키워드 광고와 검색엔진최적화를 어떻게 활용하는 것이 좋은지, 네이버 SEO 를 어떻게 접근해야 하는지 등에 대한 내용을 중심으로 TBS 교통방송 영어전문 라디오인 eFM “This Morning” 에서 인터뷰를 하였습니다.
원래는 약 10분 정도의 분량으로 인터뷰를 준비했었는데요, 시간 관계상 아쉽게도 3분 만에 끝나고 말았습니다. ㅠㅠ.
아쉬운 마음을 뒤로하고, 미리 준비했던 인터뷰 내용을 여러분과 공유하고자 합니다. 인터뷰 질문은 트윈워드가 많이 받는 질문이기도 하므로 여러 궁금증을 해소할 수 있을 것이라 기대합니다.
실제 인터뷰 내용은 아래 링크에서 들어보실 수 있습니다.
TBS 교통방송 eFM – This Morning, 2019년 4월 15일 방송 듣기
1. SEO(검색엔진 최적화)와 그 작동원리에 대해 간단히 설명해 주시겠어요?
SEO는 Search Engine Optimization 즉, 검색엔진 최적화를 의미하고 오가닉 검색 결과를 통해 웹사이트로 가는 트래픽의 양과 질을 늘리는 작업입니다. 전략적 콘텐츠를 제공하고 웹사이트의 트래픽을 분석해 타깃 고객의 이해도를 높이는 지속적인 마케팅 기법입니다.
2. 콘텐츠를 활용하고 최적화하는데 가장 중요한 점은 무엇입니까?
콘텐츠 & 웹사이트 최적화에 있어서 트윈워드는 중요한 세 가지 요소에 주목합니다. 테크니컬 SEO, 콘텐츠 SEO, 오프페이지 SEO가 이 세 가지 입니다. 콘텐츠를 최적화하려면 이 셋 모두가 고려되어야 합니다. 콘텐츠 SEO는 키워드 검색 결과를 콘텐츠에 적용하는 것, 테크니컬 SEO는 최신의 기술 요소를 웹사이트에 구현하는 것이며, 마지막으로 오프페이지 SEO는 웹 사이트로 트래픽을 유입시킬 수 있는 밀접한 관련성의 고품질 백링크 작업을 의미합니다.
3. 검색볼륨을 최대화하기 위해서는 우선에 두어야 할 키워드를 찾는 것이 핵심일 것으로 보입니다. 연구에 따르면 검색엔진 최적화의 방식에는 오가닉 방식과 비용을 지불하는 유료 방식이 있다고 하는데요, SEO 마케팅 전략가로서 이 두 가지 방식의 모범 사례를 좀 말씀해 주시겠어요?
네, 알겠습니다. 검색엔진에서 키워드 순위를 상승시키는 데는 두가지 방법이 있습니다. 첫 번째는 검색엔진 최적화(SEO)이고 다른 하나는 검색광고(Search Ads)입니다. 말씀하신 데로 어떤 방법론으로 접근하든지 올바른 키워드를 발굴하는 것이 가장 핵심적인 사안입니다. 이 때문에 저희는 특별히 트윈워드 아이디어즈라는 키워드 리서치 툴을 사용하고 있습니다. 트윈워드 아이디어즈를 사용해 주제와 관련된 키워드를 제공받고 각 키워드의 검색볼륨, 관련성 그리고 경쟁지수를 분석할 수 있게 됩니다. 이러한 수치분석을 통해 트래픽이 높고 경쟁은 낮은 관련 키워드를 정확하게 찾아낼 수 있습니다.
4. 구글과 네이버의 SEO 원리가 어떻게 다른지를 비교해 주시겠어요? 그리고 국내 포털사이트의 SEO 마케팅이 갖는 한계는 어떤 것이 있을까요?
네이버, 구글을 비롯한 모든 검색엔진의 목적은 동일합니다. 사용자가 만족할만한 검색 결과를 제공하는 것이지요. 물론 두 기업의 차이는 분명히 존재합니다. 네이버는 자사 제품을 이용하여 좀 더 국내중심의 전략을 펼치고 있습니다. 하지만 이런 차이점은 날로 줄고 있다고 말씀드리고 싶습니다. 네이버는 DIA (Deep Intent Algorithm)나 모바일 뷰 검색과 같은 새로운 알고리즘을 적극적으로 도입하고 있습니다. 저희는 콘텐츠 허브의 배포 채널로 네이버 블로그, 네이버 포스트 등의 채널들을 이용하는 것을 추천합니다.
5. SEO 전략에 대해 모두 알아보았는데요, 이를 바탕으로 저희 방송 ‘오늘 아침’을 홍보하는 가장 좋은 방법은 무엇일까요?
제가 ‘오늘 아침’의 웹사이트를 살펴보았는데요, 콘텐츠 면에서 약간 개선이 필요한 것 같아 보였습니다. 웹사이트는 기본적으로 사용자에 유의미한 정보를 제공하는 실질적인 콘텐츠를 담고 있어야 합니다. 구체적으로 말씀드리자면 텍스트를 추가하는 방법을 제안 드리며 ‘오늘 아침’의 방송 스크립트를 포함시키는 것도 좋은 방법입니다. 콘텐츠나 텍스트가 더 많을수록 검색엔진은 더 많은 키워드를 수집(크롤링)할 수 있고 즉, 이것은 포털사이트를 통해 유입된 사용자들에 웹사이트가 더 많이 노출됨을 의미합니다.
1. Could you give us an overview of what S.E.O(search engine optimization) is and how it works?
SEO stands for search engine optimization, which is a practice of increasing the quantity and quality of traffic to your website through organic search engine results. It is a continuous marketing activity to understand target audience by publishing strategic contents and analyzing traffic to your website.
2. What are the most important factors on utilizing and optimizing content?
Twinword emphasizes 3 main factors in optimizing contents & websites. Technical SEO, Content SEO, and Offpage SEO. In order for your content to be optimized, all three of these factors need to be considered. Do content SEO by applying the keyword research results into your contents. Do technical SEO by implementing up-to-date technical elements to your website. Lastly, offpage SEO needs to be done to gain relevant, quality backlinks that will bring traffic to your website.
3. In order to maximize the search volume, finding out exactly which keywords you should prioritize seems to be key. Studies show that S.E.O could be done either in an organic way or with extra budget spent. Could you share your best practice for both paid and unpaid methods as S.E.O marketing strategist?
Yes. There are two ways to improve your keyword positions on search engines. One is SEO, and the other is Search Ads. As you said, finding the right keyword is the key regardless of which methodology you take. For this purpose, we specifically use a keyword research tool called Twinword Ideas. By using this tool we can see suggested keywords that are relevant to the topic, and analyze each keyword’s search volume, relevancy, and competition rate. By analyzing these numbers we find the exact keywords that are relevant, with high traffic, with low competition.
4. Could you please compare the different principles on Google and Naver’s SEO policy? What are the limitations of SEO marketing based on local portals?
All search engines, including Naver and Google, wants to serve the same purpose. It is to provide search results that will satisfy the users. There definitely is a gap between two companies, as Naver is pursuing more local strategies with their product. However, I’d like to say the gap is getting smaller and smaller. Naver is actively trying to adapt new algorithms such as DIA (Deep Intent Algorithm), and mobile view search. We recommend utilizing Naver’s own channels such as Naver Blog and Naver Post, as part of distribution channels from the content hub.
5. With all the insight of S.E.O strategy, what would be the best way to promote our show ‘This Morning’?
I have taken a look at ‘This Morning’s website, and i think some improvement can be done on the contents. The foundation of the website should always be substantial contents that provides relevant information to the users. I specifically suggest inserting more texts and probably scripts of the show. More contents and texts allow search engines to crawl more keywords, which means there will be more exposure to the users coming in from the portals.
트윈워드를 초대해주신 라디오 채널 호스트 Alex Jensen 님과 스텝 여러분께 감사를 전합니다.